Bukit Gemok Tawau, Sabah


Assalamualaikum and hai, so saya ni memang suka atau memang kaki hiking. Hehe badan gemuk suka hiking tapi tak kurus kurus jugak kan? Allahu hahha. Ok harini saya nak share pengalaman atau perjalanan saya hiking di Sabah hehe. Seronok woo nama tempat ialah Bukit Gemok hahah sesuai dengan diri saya lah, gemok hehe ^-^.

Haha ok actually saya memang selalu ke Sabah sebab akak saya tinggal disana. So dalam 2 ke 3 tahun sekali memang akan pergi huhu, ok Bukit Gemok ni dekat Tawau. Tak jauh pon dari taman perumahan akak saya, Taman Samarak namanya. Ok so mula mula pergi Sabah ni tak rancang pon nak hiking sini haha sebab tak tahu but bila dah sampai barulah diorang cakap maka kami pon hiking dengan tanpa memakai kasut hahaha.

Risiko tinggi sebenarnya tak pakai kasut ni, yela sebab kan salah satu faktor penting kita pakai kasut sebab keselamatan so bila tak pakai memang berisiko lah untuk jatuh ke terpijak benda tajam dan sebagainya. Ok kami naik petang dalam jam 4 macamtu, actually kami tak dibenarkan hiking pada haritu sebab beberapa faktor yang memang takboleh dielakkan. Memang pihak bertugas tutup kawasan tu pada haritu. Tapi abang ipar saya ni dia memang orang sabah, then dia macam pujuk lah orang tu kata kami dari semenanjung then baru diorang lepaskan hehe, syukur Alhamdulillah.
Ok perjalanan naik trek dia ada part susah ada part mendatar senang je, treknya memang hutan lah. Tapi cantik, kemas je laluan yela sebab ramai yang naik guna trek tu huhu. Ada jugak trek yang mencabar macam kene membongkok sikit sebab lalu bawah duri cerun dan sebagainya. Laluan trek dikelilingi pokok pokok besar yang saya takpernah nampak haha besar gila wehhh! Ada jugak tumbuh tumbuhan yang lain huhu.



Haha ni salah satu yang saya jumpa hehe cantik kan? Ada jugak jumpe macam ulat ulat yang saya takpernah nampak sebelum ni hehe. So perjalanan dalam 40 minit je sebelum kami sampai puncak. Ok dekat puncak serious nice gila! Dia dikelilingi jabatan gantung yang kita boleh jalan melalui jambatan tu haha, bila pandang bawah Allahu ketar lutut. Tapi saya ni memang jenis suke tempatt tinggi tinggi so keadaan tu bukanlah benda yang menakutkan bagi saya hehe.





Haaaaa tu gambarnya, hehe Nampak kan? So bawah tu memang tinggi. Btw, tu anak buah saya hehe. So dia macam jambatan yang berhubung antara pokok yang lain means dia macam mengelilingi kawasan tu but kita hanya berjalan atas jambatan gantung hehe sumpah nice, highly recommended lah kalau korang datang tawau, sabah untuk hiking sini.
Ok so pemandangannya dari atas puncak ni kita boleh Nampak tawau, hehe sumpah lawa Nampak laut jugak. Huhuh. So keliling tu dalam masa 20 minit jugak kot termasuk amik amik gambar and tenangkan adik saya hagshhahah sebab dia menangis, yela kan jabatan gantung memang betul betul pokok yang besar je penghubung antara jambatan tu huhu.



So sampai atas boleh lah baca baca apa yang ditulis dekat papan ni hehe. Ok selesai dalam 20 minit dekat atas kitorang pon turun. Waktu tu petang betul macam nak gelap pon ade haha. Ujian berat sikit masa nak turun haha sebab saya kan badan besar then pakai selipar yaAllah selipar saya boleh pulak terputus. Hahahah keadaan trek yang licin time tu banyak kali buat saya jatuh hahaha, kotor habis baju.
But dalam jam 7 lebih jugak kot kitorang selamat lah sampai bawah. Hehe then kemas kemas sikit and balik terus dalam 10 minit je perjalanan sampai ke rumah akak saya tu huhu.
So korang kalau teringin nak pergi boleh lah roger roger hehe mana tahu ada rezeki boleh gerak saing ahahha. So this is my story today harap korang semua enjoy lah baca hehe. Ok geraklu pape roger J

Comments

Popular Posts